#216

Lyckobringaren var den första låt som jag fick lära mig spela

på dragspel 

Mamma min som var min mentor tyckte den låten blev bra

för det är en långsam vals med inte alls så knepiga noter 

men den andra versen är dock knepig 

fick mitt första dragspel då jag var 5 år gammal

av min morfars bror som var ett proffs på dragspel 

och drev två orkesters

med tiden så blev jag undervisad på en dragspels kurs 

dock så hade jag andra intressen senare i livet och i ungdomens år 

allt annat än att dra på en bälg och pumpa luft i den 

Men dragspel med dess historia och med respekt av släkten min

så har alltid dragspelet funnits där för mig 

instrumentet som carl jularbo kallade dragspel 

och dess musik som kommer från dragspelet

och självklart så har jag mina spelbara dragspel kvar idag

alla 3 

dock så har jag kvar dom från släkten nere i källaren med 5-6 stycken

Några bilder från Carl Jularbo Museumet i Avesta








Dock så tar jag inga toner idag längre

det var länge sedan jag bytte luft i mina dragspel 

dessvärre 


 

4 kommentarer:

  1. I never knew you had to change the air in an accordian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It can be good to keep all the parts running otherwise they can dry out
      Thanks Bill

      Radera
  2. ...look that those fins on the Cady.

    SvaraRadera