#186

 Idag så hände det

Idag mitt under damernas 30 km skidtävling på teven i Norge

så kom jag på att ja skulle ut på en tur med bilen och kameran

det var ett tag sedan

Åkte söderut i ca 8 mil 

jag skulle till rödbergsgruven var det tänkt 

Rödbergsgruvan är känt sedan filmen Kråkguldet

där många scener spelades in 

andra scener spelades in i Nora och Gryhyttan 

Jag har haft dessa bilder på Rödbergsgruvan tidigare

Men dom och en massa andra följde med

Tillsammans i en hårddisk som gick sönder


Med cirka 800 meter kvar upp till gruvan så valde jag att stanna

vägen blev inte bättre än så här

snarare sämre ju längre upp man kom 

det hade gått en Traktor före mig så jag körde i dessa spår

men det hade vart mycket bättre om det inte hade vart någon före mig

som det var nu så var det högt i mitten av vägen 

och på min låga saab så skrapade det i hela tiden

av en frusen snö  

så här mitt i skogen mitt i ingenstans så valde jag

att avsluta så här nära mål 

jag tänkte om jag fastnar rejält nu så är det långt efter hjälp 

det får väl bli en åter tur i maj kanske

men att åka 8 mil utan någonting med mig hem

det ville jag inte

Utan jag stannade till vid gruvan Klacka-Lerberg 

där så var jag sist 2013 såg jag

där finns även stollen konunga stollen

men den är fortfarande stängd av rasrisk

samma som den var 2013 !!

Det är ingen som bryr sig om gruvorna längre 

för besökare verkar det som

 

Bilder från Klacka-Lerberg finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Klacka%20Lerberg


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Yes, it was a long time since I was out on this stuff
      Many thanks Tom

      Radera