#196

 Lite gubb grinighet idag från mig


Jo jag har gått under hela dagen idag och varit väldigt

irriterad av mig och det har liksom byggds upp

en ilska i mig


Låt mig förklara från min personliga sida

vi har bott i vårt hus sedan 1987 december 1987

1988 på våren så fick vi nedläggnings beslutet av vår stora Board fabrik

strax efter vi hade köpt huset

då blev man lite stressad kan man säga

men det var inte det som jag skulle ta upp


som sagt så har vi bott här sedan 1987

och jag har inte missat soptunnan en enda gång 

det har vart nära

jag har fått vänt hem ibland

och jag har kört ut soptunnorna i bara kalsonger i snöstorm 

då sopbilen har väntat på mig 


Nu i måndags så missade jag soptunnan helt

kom på det idag kl 05,00 då jag var på väg till jobbet

bad min fru att kontakta vafab under dagen

för att få en tömning idag i stället 

och hon ringde upp och fick svaret från vafab

att det kunde dom visst göra

en extra tömning

och det kostar 470 kr för en sådan tjänst


och jag frågar mig själv

vart har vänligheten tagit vägen

vart har servicen tagit vägen

och vart har välfärden tagit vägen

den lilla som vi har kvar

vi var bäst i världen en gång i tiden på välfärd


jo jag gjorde fel jag säger det

jag missade att köra ut tunnan 

och det ska jag straffas för efter 34 år utan anmärkning 



sedan så är vi glada min fru och jag att vi har fått uppleva

av det vackraste vi har i landet 

att få komma upp till fjällen var sommar


Men det är ett minne blott nu mera 

finns inte en chans att vi kan komma dit något mera 



och anledning ser ni här ovan 

vi har en skenande pris ökning av bensin och diesel 

och den skenar iväg helt utan kontroll verkar det som

Nu säger dom att det beror helt och hållet på av kriget i Ukraina

och det gör det säkert till en viss del

det håller jag med om 

I Danmark har dom ett pris av 17 till 18 kr idag 

lite svårt att tyda dags priser

en jobbar kompis till mig sade idag att han har vänner på semester

nere i kanarieöarna där så ligger diesel på 12 kr 

dessa länder är väl också berörda av kriget i Ukraina kan man tycka 


drog ut en lista ikväll som jag följer var dag via mobilen


och den blir uppdaterad var dag

råoljan ligger på 115 dollar 

eller 7,22 per liter i svenska kronor 

okej det har höjts från helgen

då låg om jag vill minnas per liter rå olja på 6,50 kr litern 

så att vår regering lägger hela ansvaret på kriget i Ukraina

det köper jag inte 

men jag håller med att vi har cirka 40-60 % skatter på våra drivmedel 

skatt + moms sedan skatt på momsen eller hur det nu är

vi skattar våra drivmedel flera gånger om

efter som vi även betalar skyhöga bil skatter i landet 


Att inte Sverige har stannat ännu tycker jag är väldigt konstigt 


Inte hade vi väl så här höga priser på drivmedel under kuwait

och Irak kriget om jag mindes rätt 

det var inget som man lade till märke vart fall

i den uträckning som man gör idag 





Nej som sagt vi är väldigt nöjda att vi har fått uppleva

fina somrar i fjällen då det gick att köra upp hit med husvagn och bil


vi låg då på ett slut pris mellan 5 och 6000 kronor av drivmedel

efter en sådan tur 

skulle vi åka idag av samma pris som det är idag

så skulle det nog hamna på en 10,000 kr 

gissningsvis 

men jag är alltför negativ

vi har bara sett början på drivmedels priserna

dom kommer att bli långt mycket värre

30 kr litern trodde dom långt före kriget av Ukraina 

att där så kommer diesel priset att ligga på

här i Sverige  

 



4 kommentarer:

  1. ...prices sure are going up!

    SvaraRadera
  2. Nu har vi satt ut soptunnorna vid tomtgränsen permanent, så kan vi slappna av.
    Min son som har en Volvodiesel börjar tycka det är jobbigt nu med drivmedelspriserna. Men hans drar mycket mindre än min bensinare, nu ligger jag på 7dl milen en diesel drar väl 4,5-5dl milen. Till hösten skall vi flytta till lägenhet då har vi 50 meter till ICA och andra butiker, då kan bilen så.
    Är ju pensionär så jag måste inte köra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan dessvärre inte ha soptunnorna vid vägkanten det finns gäng här i byn som får för sig att sparka omkull dom ibland om nätterna
      vi har klarat oss men inte grannarna
      såg idag att priset har höjts igen med en krona eller så vem vet vad detta slutar det dom inte känner till eller jag hoppas att dom vet det
      det är att samhället också dras med snart kommer väl en liter mjölk kosta 40 kr litern typ som en gemförelse det är inte bara priset vid pumpen som är problemet
      Tack Tony för din synpunkt

      Radera