#228

 Några funderingar !


Det är en väldig skillnad att bo i Stockholm

eller i en annan storstad i Sverige idag

mot att bo i en mindre ort eller landsbygd

Skulle jag bo i Stockholm idag då skulle inte jag äga en bil

man behöver ingen bil i Stockholm !

Lokaltrafiken där är så omfattande bra där

av tunnelbana och bussar

så jag kan förstå att dom i Stockholm 

flera av dom

Inte bryr sig så mycket av dom höga skatterna vi har på bränslet

till våra bilar 

för många där har ingen bil

dom åker kollektivt i stället 

eller cyklar eller på el moped 

ska dom utanför tullarna 

någon gång

så hyr dom en bil 


Vår miljöminister säger

att man har ett hål i huvudet om man sänker

skatten på bensin och diesel 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6zqlk/strandhall-rasar-mot-m-och-v-hal-i-huvudet

så då vet jag vart dom står i denna fråga


så tunnelbana är nog framtiden av färdmedel

för en låg inkomsttagare


sen vet inte jag om jag är rätt person att ta upp

konflikten i Ukraina 

man kan lätt bli missförstått om man börjar rota i vissa saker 

som är så självklart av så många 

men jag är inte sån

jag är för det mesta en misstänkt person 

av saker och ting 

kom ni ihåg vad Löfven sade då på den tiden då corona

gjorde sitt ankomst

jo han sade att vi har läget under kontroll på teven

jag sade då direkt 

oj är det så illa

jag menar att vi visste ingenting då egentligen  


Men denna konflikt och krig 

alltså jag har inte förstått mig på det 

Hur varför och varför började det så snabbt

ja i själva verket så har det ju hållit på sedan 2014 

och nu 2022 så bröt det ut på allvar

bara över en natt så var det igång 

och ingen fatta nått av det hela 

inte jag vart fall


varför kunde inte FN och UN förhindrat detta

smutsiga krig 

alla krig är smutsiga och onormala enligt mig

men detta krig är allt över det normala tycker jag


10-12 miljoner på flykt har FN räknat med ute i Europa

kommer bli kaos i Europa av det 


Men det är ett komplicerat krig av detta elända krig 

Ukraina är ett självständigt land

med egen regering och lagar 


Låt mig få tänka lite högt om detta !

dom blir angripna för att dom vill gå med i EU och Nato 

Ukraina vill ha tillbaka Krim och dom östra delarna av landet 

Är det så !!

har jag förstått detta rätt då !!


ja kanske men jag tror det ligger mera bakom detta

smutsiga krig

andra makter kanske ! 


Kiew den största staden i Ukraina 

Kiew riket var för många,många hundra år sedan

den stad som styrde nuvarande Ryssland

Ukraina var Ryssland på den tiden

så man kan säga att Ukraina är moder till nuvarande Ryssland 

dom har och har haft starka band mellan länderna  

ett broder folk 

eller har jag fel !!


därför så tycker jag så illa om detta mycket smutsiga krig 

där så många oskyldiga blir drabbade 

varför kunde dom inte komma överens vid ett skrivbord 


Ryssland måste ju med omedelbar verkan sluta upp med att bomba 

sönder och samman Ukraina 

och sätta sig ner och föra samtal i stället 

varför är inte FN där med sina fredsbevarande styrkor för 

dom bör vara där anser jag just nu och helst före innan det bröt ut

dom ska vara där med sjukhus tält och materiell

mat- tält- sjulvårds utrustning med mera

dom kanske är där med allt sånt redan

i så fall så har jag missat det i vår media !



jag är rädd att detta kan bli ett nytt Syrien av det hela

och som kan komma att pågå under flera års tid


Inga sanktioner mot Ryssland verkar heller

ha någon verkan för att få stopp på kriget 

utan det är vi som står utanför kriget som känner av det mest


Man läser och ser mycket på media om kriget

men man vet ju inte vad man ska tro på 

den ena säger så och den andra säger så  

så därför börjar jag nu släppa denna konflikt nu

det finns andra saker som är viktigare för mig vart fall 


och vi har inte bunkrat upp med plast dunkar och gasolkök

eller elverk eller nöd radio eller jod tabletter 

jag tror inte att vi behöver göra det  



4 kommentarer:

  1. ...I grew up in a small city and now live in a rural/suburban area. The city is nice to visit, but I like living in the country!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Tom
      I agree with you on that
      A big city like Stockholm is fun to visit
      But it feels good to leave it and get home to the peace of the country

      Radera
  2. In the US, we have made public transportation outside of major cities totally unpleasant. ALso, distances here can be quite discouraging for riding in a bus or an uncomfortable, not very clean railcar. I wish it were otherwise. I envy the transportation systems in Europe. As for Ukraine-- I share your feelings. But we should have supported the Russians in their search for a proper democracy long before Vlad the Impaler came to power.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Bill
      Here where we live, you almost have to have a car and driver's license to get where you are going in a smooth way
      There are trains and buses that go but not always where you want to go
      Hope they can soon become friends again countries in between

      Radera