#223

 Vi har tillbrinkat en helg i Stockholm


Här på Åkeshofs slott i Åkeshov Stockholm

så bodde vi helgen i ett slott 

Ett slott som mynnar från 1400 talet

sedan 1988 så fungerar slottet som det gör idag

nämligen som konferans och hotell 

Varje slott har ett spöke

detta slott var inget undantag av det

Här på slottet så ska kvinnan Eva wrede finnas kvar 

Trots namnet så är hon ett snällt spöke

sägs det

men hon har det svårt att lämna sitt käraste slott 

 

vi bodde i den östra flygeln 

i den så fanns rum 1 och 2

jag hade bokat nummer 1 som ligger en trappa upp

för det skulle vara det finaste rummet

och det kan vi ju gärna diskutera om 

Ja menar lite tapeter och färg på rummen skulle göra mycket

om man säger så


Tog endast fredag kväll ett bord för oss två

för jag fick se att det fanns enbart vego mat 

alltså det gröna köket 

och det är ingen hit för oss vart fall

vi vill ha kött

Men vi smakade på alla läckerheterna vart fall

på fredag kväll som bestod av en 4 rätters middag 

dyrt är det att äte grönkol och rödbettor i vilket fall som helst

en sådan här dyr middag har vi aldrig beställt tidigare

dock så tog vi in en flaska vin och delade på 

bara den gick på 595 kr och det var den billigaste

så notan slutade närmare på 2000 kr för oss två 

så nu får det bli nudlar fram till lön 

 

På lördags morgonen då vi hade piggnat till

så blev det och äta frukost på hotellet

och jag hade så längtat till äggröra och fläsk 

har ni inget fläsk fråga jag köket på morgonen

och kom på att det var ju det gröna köket 

äggröra fick jag vart fall tillsammans till morötter och grönkol 

och frugan min hade så svårt med att hålla sig för skratt åt mig 

 

Sedan så kom helgens högpunkt 

Jag skulle åka tunnelbana för första gången i mitt Unga liv 

78 kr enkel in till stan 

gick hur bra som helst och stockholmarna är ett jätte trevligt folk
att ha att göra med 

hjälper gärna till och förklarar för en annan så att det blir rätt

 

vi gjorde inte en sådan stor tur inne i stan 

vi var lite osäkra på om vi skulle åka till gamla stan

men då kunde det kanske vara svårt att hitta tillbaka igen 

så vi höll till mest inne i city och alla dessa affärer 

 

Hitta på en mycket trevligt mat ställe 

en resturang som heter London  

där så passade vi på att käka riktigt mat innan vi åkte hem igen 


Intill slottet så finns det ett Naturreservat

som heter Judarn 

en promenad stig som går runt sjön Judarn på 2 km 

inte så värst mycket se där tyckte jag

men det var skönt att komma ut och röra på sig 

dock så var det väldigt svårt på sina ställen att ta sig fram

på stora områden så låg det is på stigen 

så man skulle behövts dobbar i skorna 


Bilder från helgen finns här i detta album

https://pentaxfoto.jalbum.net/Mixed%20Places/Stockholm/%C3%85keshof



4 kommentarer:

  1. ...I hope that you had a wonderful trip.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Tom
      We had a very good weekend in the big city

      Radera
  2. Beautiful photos! Must have been a wonderful experience to stay in a castle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Bill
      yes it was an experience

      Radera