#699

 

Igår kväll fick ja lust med att ta fram en av mina gamla mobiler

igen för att se om det var något liv i den

En Nokia 1020 även kallad för The Beast

för sin enorma stora kamera lins på baksidan

som är på 41 mb redan år 2013 då den kom ut på marknaden

Jag köpte denna mobil 2013 från att ha gått från en annan

Nokia mobil som heter N95

N95 modellen har jag också kvar men den ville inte starta

eller laddas den är väl helt slut på batteri 

 

Men denna Nokia 1020 köptes 2013 och jag hade den till

2015 då den nästa modell kom ut från Nokia

Men nu med ett nytt namn

Lumia 950 XL 

Nu så hade ju Microsoft köpt upp Nokia sedan några år tidigare

för en strunt summa kan man tycka från Microsoft sida vart fall

40 miljarder var det sagt att Nokia kostade Microsoft

Nokia som hade egna sateliter och ett eget kart program i sina mobiler


 

Men microsoft gjorde 2016 ett chockartat beslut att lägga ner

all mobil verksamhet 

och där så stod man med en mobil som sakta men säkert

blev helt försvarslös av uppdateringer

bit för bit togs bort av uppdateringar till windowsphone

och när vårt BankID inte längre var tillgängligt

då fanns det inget annat val än att skrota min Lumia mobil 

 

Detta är så typiskt microsoft

Passar det inte dom längre

ja då lägger vi ner verksamheten anser dom

och struntar i oss användare

därför så ratar jag microsoft lite faktikst än idag


 Denna mobil hade legat i en skokartong sedan 2015

och efter en uppladdning av mobilens batteri så

hoppade den igång och jag gjorde en reset på den


 
och den fungerade som vanligt igen

men avsaknad av moderna uppdateringer

och BankID så blir den inte aktuell igen 

Mobilen finns liksom inte kvar i systemet längre

 

Jag tyckte om windowsphone

det var ett nytt system och ett nytt sätt att tänka

och det fanns nu 3 alternativ av ett mobil system

Men microsoft fick inte till appar till sina nya mobiler

och kunderna svek

trots att windowsphone var med i både svenska filmer

och utländska filmer så räckte inte reklamen till

för windowsphone

 

Jag har dessvärre inga bilder kvar ifrån denna mobil

då alla låg på den hårddisk som gick sönder för mig 

alla mina bilder från tidiga mobiler försvann då

så inte bara från denna mobil

känns lite tråkigt

för denna mobil var klart den bästa foto mobilen

man kunde äga på den tiden

den hade liksom ingen konkurens från  någon annan

Men den var inte bäst på appar 

 

 

2 kommentarer:

  1. ...I have a new iPhone and I'm still trying to learn how to use it.

    SvaraRadera
    Svar
    1. My wife has an iphone she thinks they are very good
      I usually get to use it sometimes

      Radera