#674

 Storm på Oviks fjället


jag har gått tillbaka till programmen

Rawtherapee och Gimp igen

det var ett tag sedan jag var där som senast 

Visserligen så har både gimp och rawtherappe fått sina

uppdateringar sedan sist jag använde dom 

Affinityphoto 1 händer det inte mycket med längre

sedan deras två har kommit ut 

Men för att använda gimp och rawtherapee så krävs det inte !

Men jag föredrar Linux för dessa program

ska även nörda in mig på darktable lite mera nu när jag använder Linux igen tänkte jag 


Annars så har vårt elstöd kommit nu från regeringen

vi fick tillbaka hela 3000 kronor för ett helt år 

det var ju mycket generöst av ebba bush ! och den sittande regering


3000 tusen kronor spelar ju inte så mycket roll om man får det eller inte känns det som

Då vi har dom värsta höga matpriserna sedan urminnes tider

och dom stiger fortfarande 

 

Är det så kallade Putin priser

eller är det covid priser 

eller kan det vara så enkelt att dom lurar oss

och vill tjäna ännu mera pengar !!


Lyssnade på en handlare på radion om

varför och hur och framtiden för mat priserna

Hon meddelade att just denna affär säljer sina varor i förlust

ut till kunder

säg så här

dom säljer sina varor med 1 krona i förlust ut till kund 

ett exempel

koster det dom att köpa in en gurka för 10 kronor

då säljer dom samma gurka för 9 kronor ut till kund

alltså går dom med förlust enligt denna butiks chef på en

handel i sverige

Och jag säger enbart om detta

Bullshit 

Ingen handel säljer med förlust vad jag känner till vart fall 

Behöver väl inte namnge vilken affär kedja det rör sig om

för dom är inte värda sin reklam för mig  

 

Inflationen ja vad ligger den nu på

11% var det senast vart fall

och riksbanken höjer ränta efter ränta

både företag och fattigt folk och arbetare har det svårt

Inflationen går inte ner 

varför gör den inte det

vilka är det i sverige som har så mycket pengar 

och en sådan köp kraft att Inflationen stiger 

ja inte är det jag i alla fall som har pengar i överflöd 


Finns bara två vinnare av detta

och det är kronofogden och fonus 

en ensam stående pensioner kan inte betala en el räkning

på 10,000 kronor i sin villa 

det är bara så



 

 

4 kommentarer:

  1. ...the blues are gorgeous.

    SvaraRadera
  2. That's an interesting photo. Nice work, Mikael. Prices here are going through the roof too and there are lots of people who can't pay their electricity bills. Electric Ireland, just the other day said they are going to lower their prices for businesses and this really lit a fire on regular folks. Why can't they lower our prices too, how much money do they wish to have while the country suffers. It's crazy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Bill
      I agree with you

      Radera