#675

 Undrar varför det heter sportlov

jag skulle vilja kalla det för vinterlov i stället

just nu så pågår det just sportlov i sverige 









Men det är långt ifrån att alla familjer

i Sverige som kan unna sig en vecka i fjällen idag

Länsförsäkringar har listat upp vad en vecka koster för en

familj i fjällen 

man får räkna med 36,300 kronor 

för en vecka 

Tycker synd om alla dessa barn som inte har möjlighet 

att kunna göra det 

för att inte föräldrarna har råd 

Sportlov eller vinterlov i sverige är inte för alla

det har blivit en lyx vara även det 



5 kommentarer:

  1. ...as a kid my trips to The Adirondack where a wonderful part of growing up.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It is a gift to have wonderful memories
      Thanks Tom

      Radera
  2. Jag tror båda du och jag hade sportlov med längdåkningsskidor hemma i backen eller åkte på sjöisen med skridskor på en plan vi skottat upp. Det gick väldigt bra det också.... eller så sladdade vi runt på moppen.
    Allt behöver inte vara så tillrättalagt och serverat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog mera kalla det för klass skillnad idag
      den har alltid funnits där men den är mera påtagligt nu tycker jag
      Mina sportlov kommer jag inte ihåg vad jag gjorde
      I tidig ålder så var vi till vemdalen med föräldrarna en gång kom jag ihåg
      det var så kallt där i stugan så vi var tvungen att sova med kläderna på oss .jag har jag förmånen att ha min syster med familj i fjällvärlden så när vi var där så bodde vi hos dom men alla har ju inte den förmånen
      kolla för skojs skulle vad liftkort skulle gå på vid våran närmsta alpinabacke för en familj av 4 det landa på ca 7000 per vecka utan boende och mat
      annars så har vi en backe här hemma i riddarhyttan det blir 4-5 svängar sedan är man nere i mål men det är billiga liftkort där

      Radera
    2. Absolut är det en klasskillnad, det var inte riktigt så jag menade.

      Radera