#683

 

Det är sprickor i vårt system 

 

Här i veckan så kom det en chock för oss 

Min fru som har varit sjukskriven i väntan på operation 

fick helt plötsligt nobben från försäkringskassan 

av ersättning av pengar 

Hon har gått helt sjukskriven sedan mitten av januari 

av 100%

Och hon var på en sådan kallad utredning av försäkringskassan 

om hon skulle få någon ersättning överhuvudtaget 

Under denna långa tid från Januari fram till nu i mitten av veckan

så hörde aldrig försäkringskassan av sig utan det var min fru som fick ligga på

och ringa och ringa för att försöka att få tag i någon ansvarig där

Hennes kontakt person hade semester eller var sjukskriven

denna person var vart fall inte närvarande på försäkringskassan 

 

Men det skulle inte min fru drabbas av sa dom

utan ärendet skulle gå över till en annan person på försäkringskassan 

Vi trodde ju på det så klart vad ska man annars tro på

när man inte vet något annat 

 

Januari räkningarna gick bra för då hade ju min fru lön från december 

febuari räkningrana blev allt tuffare då vi endast hade min lön 

Mars räkningen som kommer snart ja det kan bli lite bättre då

Men bara kanske 

 

Min fru fick tillslut tag på en person på försäkringskassan 

och hon sade att hon såg att det hade inte hänt något för min fru

Ja Jo vi vet sade hon !!

Men hon skulle ta tag i detta på en gång och lovade att återkomma

förra fredagen

Vi blev lurade ännu en gång

Hon hörde inte av sig som lovat

Ringde igen på Måndagen

samma visa igen hon skulle återkoppla på måndag eftermiddag

vi blev lurade ännu en gång

hon hörde inte av sig till min fru  som lovat

 

Nu i veckan onsdags kanske det var så ringde hon upp min fru från försäkringskassan

och sade att det inte blir några pengar från försäkringskassn till min fru 

då hade vi gått och väntat på ett svar i drygt 2 månader från försäkringskassan

 

Ni som inte har varit med om sånt här har kanske svårt att förstå

och sätta sig in i hur det fungerar 

Ni kanske tror att vi har världens bästa trygghet fortfarande 

Den tryggheten försvann på 1990 talet sakta och säkert

då gick vi in i EU och marknads ekonomin kom till Sverige 

 

Ja så min fru fick som sagt reda på att försäkringskassan 

struntar i min fru 

Hon fick som svar att hon skulle söka ett nytt jobb på arbetsförmedligen 

Efter detta samtal blev min fru väldigt ledsen så klart 

och hon mer eller mindre bröt ihop för den dagen 

 

När jag fick reda på detta så sade jag att hon skulle ringa upp denna person

på försäkringskassn åt mig

Det hade jag bett om tidigare men jag hade inte fått det

för jag kan bli så redigt arg av mig så det var bäst tyckte min fru att jag skulle låta bli

och ringa

 

Men nu så var hon tvungen att ringa upp denna person för mig så jag fick tala

med denna männsika 

 

Ja jag tror att jag prata ostört med henna på försäkringskassan 

under 5 minuter ja kanske mera 

Det var helt tyst i luren på andra sidan så jag fick fråga om hon var kvar i telefonen

Vad jag sa om allt är inte så viktigt nu 

men jag hoppas att mitt samtal spelades in 

Men gör inte så här i Sverige man gör inte så här för sjuka 

man gör inte så här till en person som har jobbat i 40 år och betalat skatt 

Men tydligen så kan dom göra det 

 

Vi har haft hjälp och stöd nu i veckan för att tala försäkringskassan till rätta

av utbildade personer som handskas med sådanna här saker 

men än så länge har det inte gått så bra 

min fru är utförsäkrad det är bara så för försäkringskassan 

 

Det finns dom som kan gå år efter år på försäkringskassan 

utan vidare 

och för andra så blir dom utkastade 

trots att dom har betalt skatt i 40 år

visst är det konstigt att det ska vara så 

 

Min fru går och väntar på en operation som blir i höst skulle vi gissa på  

under sommaren så kör dom inga operationer 

Den 11 april så ska vi ner till ortopeden i Västerås 

för vidare utredning och förhoppningsvis en tid för operation

 

Bägge hennes knän är skrot + kotförskjutning i ryggen 

det går inte att få mera atros än hon har det är liksom 100% och mer 

detta har hon fått leva med i ca 15 år 

det började smått i det högra knät 

och hon hade blivit lovad operation tidigare två gånger

men som hade blivit av bokade av läkarvården 

sista gången faktikst i bilen ner till Opertionen 

sedan så gav min fru upp hon tappade hoppet även då på den tiden

sedan så har det bara rullat på 

och smärtorna har bara blivit värre genom åren

 

Just nu så har min fru gått tillbaka till sitt jobb 

hon har inget val  

hon måste jobba eller gå hemma utan pengar 

Hon måste jobba trots fruktansvärda smärtor i rygg och knän 

och hon måste även ställa sig till arbetsförmedlingens förfogande

för nya jobb 

nya jobb trots att hon har en fast tjänst som undersköterska 

 

Så ni som skryter fortfarande att vi här i Sverige

har ett sånt säkert och bra skydd system för sjuka och äldre 

får nog tänka om 

eller jag kan säga så här

så länge man är frisk och hel då funkar systemet hjälpligt vart fall 

6 kommentarer:

  1. Hay que luchar por los derechos y acudir a los organismos que sea.
    Feliz fin de semana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I'm getting tired of fighting it doesn't seem to help anymore
      But thank you very much Ventana

      Radera
  2. ..I'm sorry to hear of your health concerns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      But it is my wife who is affected

      Radera
  3. Fy sjutton vad tråkigt och tufft det måste vara för er. Det är inte lätt att gå från 2 löner till 1. Hoppas det ändå löser sig till slut för din fru.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tony den 11 april ska vi till ortopeden få se vad dom säger
      men om det är så svårt att få sjukpeng ja då kan ju en opertion kanske inte bli av i alla fall för hon lär ju vara hemma då i en månad minst
      och hon har ju både knäna slut så det lär ju bli en hel del sjukskrivining
      vet inte om vi klarar det utan stöd av försäkringakassan

      Radera