#464

 Långban gruvfält i Filipstad kommun

och John Eriksson födelse ort 

Jag var i närheten av Långban då jag besökte Högbergs fältet

här sist för några veckor sedan 

men eftersom jag hade varit här i Långban tidigare 

och hade bilder härifrån så avstod jag att åka hit igen

Dessvärre !

För bilderna som jag har är fotade med en analog kamera och med film negativ film 

så bilderna håller väl inte så hög kvalitet 

det blir väldigt stora filer av bilderna med

omkring 45-50 mb stora så dom blir väldigt tröga att

jobba med i datorn 

trots att jag använder Linux 


Långban hade sin storhets tid under tidigt 1700 tal

annars så är det från 1500 talet sås som många andra gruvor

i Bergslagen 

Nedläggningen av gruvan blev 1972 


Långban är fortfarande en av världens rikaste platser av olika mineraler under jord med sina 270 stycken olika mineraler

Olika malmkroppar som Japan malmen Hindenburg malmen

Amerika malmen  Lukas malmen 

Norrbotten malmen och så vidare

 

John Ericsson med sin bror Nils

var också född här i disponentgården som finns på området

John Ericsson var en känd uppfinnare som bland annat

konstruktör till pansarbåten USS Monitor 

som hjälpte nordstaterna att vinna det 

amerikanska inbördeskriget på 1860 talet 

han låg även bakom ångmaskiner och propeller till fartyg

och mycket andra tekniska underverk 


Man skulle behöva en ny John Ericsson idag

med tanke på dessa energi problem som europa har idag 

bland annat 


Det är val i sverige idag 11/9

 äntligen så det blir ett slut

på detta tjat varje dag på tv och radio 

av alla 8 partier 

så ikväll så blir det vem tar vem  

vilka kan man sammarbeta med och inte

vem vill ha makten 

Hur vill dom ha makten

kommer dom tänka på makt eller på sveriges bästa 






























 



4 kommentarer: