#485

 

Jag hade helt glömt bort dessa bilder

Tills i helgen

Då fick jag ett sms på mobilen min att det var en som saknade dessa bilder och det var ifrån en person som hade jobbat på gjuteriet när det fortfarande var i drift 

och han var där även denna dag som jag fotade 

Jag hade förmånen att få komma som en gäst en dag på gjuteriet i kolsva

jag var där i princip under en hel dag och fick mig även en visning över området

av deras chef 

sedan så fick jag närapå helt fria tyglar att fota 

jag kände mig stolt att få vara med under en smälta

se hur det gick till på riktigt och se stolta arbetare under drift 

Gruvarbetare och stålverks arbetare och skogs arbetare

ja det var det som byggde vårat land en gång i tiden här i Bergslagen

Det är lätt att glömma bort sånt  

men så var det 

Jag har aldrig vart gruvarbetare men min far var det

I riddarhyttan 

han talade mycket om det och hur stolt han var över sitt arbete  

jag skulle också ha vart en gruv arbetare om inte gruvan lades ner det året jag 

fylde 20 år  

Jag hade glömt bort dessa bilder på grund av att dessa original bilderna

fanns på en hårddisk som gick sönder för mig  

Då försvann det massor av bilder för mig 

även dessa från kolsva gjuteri 

Men jag hade turen att det gick att ladda ner dessa bilder från mitt jalbum sida 

men då i ett mindre format

Så man kan aldrig göra en tavla av dessa bilder igen 

Det var ett mycket trevligt gjuteri gäng som tog hand om

mig på bästa sätt denna dag

dom höll koll på mig så klart så att jag inte hamnade i trubbel 

eller var i vägen då dom jobbade 

Dessa bilder kan vara något unikt idag efter som det är historia nu 

och nu är bilderna tillbaka igen på jalbum 

och dom kan ses här i detta album

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Kohlswa%20Gjuteri%20anno%201548/ 

10 kommentarer:

  1. It is a good one :-D And the photos in the link are excellent :-D

    SvaraRadera
  2. This is such a good opportunity! Glad that our photography hobby pays off in some ways. Sometimes it is the recognition of it all. Great portfolio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much roentare
      But I'm just a hobbyist photographer

      Radera
  3. Svar
    1. Yes, quite :-)
      But nice to be there in the winter

      Radera
  4. I'd love to photograph that building--- Wonderful!

    SvaraRadera