#341

 

Igår så var jag tillbaka här i Rödbergs gruvan igen 

jag var ju hit tidigare i år men då var det så pass mycket snö kvar

så jag fick avbryta då

Det var här som filmen Kråkguldet spelades in 1969 delvis 

den filmen eller serien var min stora favorit som ungdom 

har den fortfarande som en favorit och som jag brukar kolla på

varje vinter närmare jul

Det är ingenting idag som visar att det har funnits en gruva här

finns inte ens med på kartan 

Hitta och Eniro 

området ligger gömt i skogen bortanför Gyttorp 


Platsen där gruvlaven fanns en gång



och nere i gruvhålen så växer snart skogen igen 

och det är lika i alla gruvhål

det växer så det knakar i dessa gruvhål

och ändå så larmas det att marken ska vara så förgiftat i dessa gruvhål

konstigt jag får inte ihop det 

växer gör det i alla fall 



Pumphuset som pumpade ut vatten från gruvan en gång 

stegen ner vet jag inte var den bär 

kanske till botten nere i gruvan 


idag så ligger vatten nivån i gruvan i höjd med sjön 


det blev en dag av äventyr på min lediga kläm dag från jobbet 

och jag tackade gruvan för gäst vänligheten som jag brukar 

annars kan det gå illa om man inte gör det nästa gång 


alla bilderna finns här i detta album

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/R%C3%B6dbergsgruvan/


6 kommentarer:

  1. ...nature seems to be reclaiming its own.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, slowly and surely it falls back to nature again
      Thanks Tom

      Radera
  2. There were some coal mines in the hills east of San Francisco Bay-- where I grew up. My brother and I used to risk life and limb 60 years ago by exploring them until heavy rains made it impossible to get in as easily. It's all a historical park now.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Great to hear your experiences like mine are too
      I was more of an adventurer discovered then than I am now
      Thanks Bill

      Radera
  3. Spännande bilder från ett spännande område.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tony
      jag hitta på mera denna gång jag var hit än förra gången jag var här för ett antal år sedan

      Radera