#326

 Igår så hade jag valet att besöka Västerås

eller rytterne som ligger dock utanför Västerås

I västerås igår så var Rasmus paludan på besök

med sin demonstration av koranen 

av hans tidiga besök så har det vart näst intill ett fullt krig 

där han har befunnit sig som bekant

men igår så gick det fredligt till som tur var 

Polisen hade kanske lärt sig och förberädd sig på ett annat sätt än tidigare 


Men jag valde innan att jag åker till Rytterne i stället

och jag struntade i Rasmus 

Innan så hade jag vart in på ett ärende på en saab verkstad

och som konstaterade att min kardanaxel är slut på bilen 

och jag tänkte

än en gång till 

för det var ju samma på min förra bil den volvon

som jag ägde 

det lär väl inte bli något billigare att laga den på saab

än det var på volvon kan jag tro

Men samtidigt så var bil repratören på verkstaden

villig att köpa min saab 

för det är ju trots en unik modell jag har av en saab 

så jag har ett val nu

kosta på en ny kardan eller jaga efter en ny bil

jag har gjort en förfrågan hos

kardanaxelservice om pris 

 

Rytterne ja

där så ligger Rytterne stora kyrkoruin 

namnet på platsen är lundby

och det tyder att det har vart en offelund här

platsen är ifrån 1100 talet och från den förkristna tiden

och den första kyrkan som låg här var byggd i trä

denna kyrkruin är ifrån 1200 talet  

den är unik för att den bygdes  med ett torn  
















Bilderna har fått gå igenom programmet gimp 

i min Linux dator 

tycker att affinityphoto 

ja kort sagt så kommer jag inte överns med affinityphoto

 


6 kommentarer:

  1. ...stone has stood the test of time!

    SvaraRadera
  2. Yes indeed
    a beautiful place of memory
    Thanks Tom

    SvaraRadera
  3. Kardanbyte låter dyrt. Drivknutar på en Golf har jag upplevt ta slut helt. Knutkors på Volvo har jag bytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja usch ja det blir en dyr kostnad
      det är det bakre stödlagret som är slut
      och det är ju så givetsvis att hela kardanen måste bytas
      så det är inte som en volvo 240 precis som det var lätt och byta på
      och inte var komplett med kardanen

      Radera
  4. My translator is leaving me confused about just what kind of shaft we're talking about--- but no matter. Saab is owned by GM. Volvo is a Chinese company. It's all very strange somehow.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It is the long cardan shaft that goes all the way under the car between the engine and rear diff
      it handles four-wheel drive on the car

      Radera