#314

 Asfalten kokar i Indien !

Jag skulle se ett debatt program på svt nu ikväll som handlade

om Sveriges så kallade omställning och ansvar för klimatet


jag hade mina farhågor att det inte skulle bli ett seriöst 

och ett bra program 

och jag fick rätt

jag stod ut i ca 15 minuter sedan så slog jag av teven 


Programmet med dom alla deltagare hade en sådan låg nivå

att ett barn hade kunnat vara med i stället 


Jag ska inte göra mig långrandig 

utan jag kan bara säga så här 

Miljö aktivisterna som var med i programmet 

gjorde saken klar

världen går under nu ikväll 

helst så skulle vi ha gjort nått igår 

alla fossila bränslen skulle ha försvunnit igår i Sverige 

Idag så kan det vara försent med det


Hur vi ska överleva i Sverige det kunder dom inte svara på

men vi skulle vara beredda på att ta en el räkning på 40-50000 tusen i månaden

på vinter halv året


Prisökning pga av dessa höga bränsle priser  på frakt av daglig varor som mjölk och ägg det fick vi ta 

för asfalten kokar just nu i Indien !!


förgrunds personen i programmet var den inbjudna klimat aktivisten 

Pontus Bergendal 

och han väntar tydligen på flera rättegångar 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/klimataktivisten-pontus-bergendahl-jag-ar-extremt-nervos-innan-en-aktion


Om jag ska vara lite ärlig och seriös så tycker jag synd om han

med flera som var med i programmet

dessa personer måste få hjälp av nått slag

psyk eller klimat ångest kurser /möten 


Miljöpartiet var också med så klart med en person 

det var bara Greta som saknades  


Om nu asfalten kokar i Indien som dom sa

undrar då om det räcker med att vi har en plastpåse skatt på 7 kr

då i Sverige 


Jag är riktigt orolig för framtiden om dessa personer med flera

ska sätta ribban hur vi ska leva i Sverige

och att dom sedan går ut i skolor till minderåriga och sätter

skrämsel i barn av miljö och klimat

hur blir då deras fortsatta liv 

Hoppas att dessa barn har kunniga föräldrar som kan förklara för dom

på ett bra sätt 


om nått som ska göras nu helst igår

det är att sätta stopp med omedelbar verkan

skövlingen av regnskogarna 

dessa skogar har en enorm stor påverkan av klimatet  

på jorden 

men jag tror att asfalten i Indien kommer att koka för det

det kom jag ihåg då jag var liten att asfalten kunde bli

riktigt varm så det klibba om trä skorna under dom soliga

och varma dagarna


Vi har mycket här i landet som har blivit nedlagt 

jag tänker på skogen och gruvorna 

det är det som har byggt Sverige en gång i tiden



   I marken så finns dessa mineraler som krävs att vi ska

få en elbils flotta fast det kommer att kosta säkert 500 kr att ladda en elbil 

per gång

men man får inte öppna nya gruvor i Sverige 

och om dom får tillstånd

ja då kan det ta upp till 10 år innan brytning sker 


även dessa förslag så blir det enorma proteser av klimat aktivisterna

och ändå så vill dom ha bort det fossila och försöker man med det

ja då sätter dom stopp för nya bränslen 


ja ni hör ju själva

och det är tur att jag inte röstar i år 

och på tal om att rösta

nu idag så varnade sossarna av ett nytt parti i Sverige

hette dom nyans eller nått sånt 

det är vart fall ett nytt parti som är ett muslimskt parti

och deras första viktiga punkt det var

att alla polis chefer i landet som hade gett Rasmus 

ja ni vet han med koranen från Danmark 

att alla polis chefer skulle få sparken som hade gett han tillstånd

att demonstrera 


Ja så att !!!

Frågor på det 

6 kommentarer:

  1. ...we all look for easy solutions to difficult problems!

    SvaraRadera
    Svar
    1. so it may be
      but these issues are so important for the future
      Short and quick decisions will not be so good for the future
      Thanks Tom

      Radera
  2. People unfortunately want to continue without making the tough decisions, they are lazy. Everyone has to be on the same page to have any chance to make it. I think we are failing very bad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I can only hope that they decide in the right order so it will be good for everyone
      Thanks Bill

      Radera
  3. Climate, politics, nationalism--- People liked Mussolini because he made the trains run on time. "Fix it!", they say. "Just don't bother ME." It's hard to feel positive these days.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agree with you that it feels a little uneasy right now
      what decisions will they make for the future
      There are climate activists who want to ban all oil and gasoline fuel
      How will the world be then
      How do we get food, how do we get to work, how do we heat our house and what should we live on
      I think they should invest in preventing the rainforest from disappearing from the earth
      thanks Bill

      Radera