#328

 En orolig tid går till mötes


Nu är Sverige på väg in i Nato

och Olof Palme och Alva Myrdal 

vänder väl sig i sina gravar just nu och funderar vad det är som händer


Jag är också tveksam av Nato

eller inte själva Nato  i säg självt 

men jag tror detta är fel väg att gå

det måste finnas nått annat sätt att lösa krig med krig 

om man säger så

I detta fall så blir det att våld löser våld 

då länder i mellan spänner sina muskler för varandra

tänk det räcker med ett misstag bara

så kan det vara igång 

Sverige har missat sin position nu att vara det landet

som verkar för samtal och diplomati 

det är ju det som har vart Sverige bästa vapen

tidigare 

Tänker på Jugoslavien konflikten närmast 


Kom ni ihåg Cuba krisen 1963 eller 1961 

då sovjet var på väg att placera ut vad som sägs vart fall

kärnvapen på Cuba

då var det tur att världen hade en president som hetta Kennedy i USA

han stoppade det som hade kunnat bli det tredje världskriget 

bara för att han hade en stark tro på fred och diplomati för att lösa

konflikter 


och lite så är det väl nu mellan Ukraina och Ryssland 

jag vet ju så klart inte vad som är sant och så

men det tisslas och tasslas att Ukraina var på väg in i Nato 

och förhandlade med väst 

och vad det betyder var väl att Nato kanske ville placera nått i Ukraina 

mot Ryssland

Ryssland kanske kände sig trängda av det

Vad vet jag !!

ungefär som Cuba krisen 


Men nu är Sverige och Finland snart med i Nato 

jag tycker att vi går i mot en osäkrare tid

Inte bara av krig och annat elände

utan också av dessa hårda sanktioner som inte verkar ha någon verkan 

för att få slut på  denna vansinniga konflikt länder i mellan 

dom som blir drabbade av dessa sanktioner det är du och jag bara

av höga priser på el bensin diesel och handel och räntor  


Lösningen kanske kommer om 10 år eller så

men då vet jag inte om hur det kan se ut då

klarar vi av en vinter till med dessa enorma höga el skatter och avgifter 

som vi hade nu i Vintras 

ja är tveksam 

och vindkraften räddar oss inte !

Tro inget annat 

men kanske älvarna uppe i Norr 

men då saknas det i stället överföring ner till södra Sverige 

personligen så är jag mycket för kärnkraften 

den ger ström 24/7 under hela året 






Dessa pojkar och tjejer har inget med detta att göra

detta var bara en dag ute i skogen för Lek 

och jag hoppas att detta inte blir skarpt läge

utan jag är glad om det stannar för Lek bara 

4 kommentarer:

  1. ...this is a difficult decision.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, really in a difficult situation
      Thanks Tom

      Radera
  2. Hej Mikael! Jag är lite äldre än du, och jag upplevde Kubakrisen. Även om det är sant att det var mycket prat och diplomati som pågick, så var det också sant att amerikanska flottans fartyg blockerade sovjetiska fartyg som fraktade missiler till Kuba. De fick veta att våld skulle användas. Mina vänner och jag kände att vi såg början på slutet, men det var Krusjtjov som blinkade först. Precis som ni önskar jag att diplomati alltid kunde prövas. Jag tror att Rysslands miljardärer troligen kommer att hitta ett sätt att övertyga Vlad den Impaler om att en lång semester är på sin plats. Jag trodde att vi var klara med allt detta när Sovjetunionen upplöstes. Nåväl. Låt oss vara hoppfulla. -Bill Dodd (Jag använde Deepl översättare för detta, och jag hoppas att det fungerade bra)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Bill
      the translation was very good
      Hope my translation works for you
      I hope like you that Vlad takes a very long vacation and that very soon
      Thanks Bill

      Radera