#969

 Idag så äntligen började den nya tv serien

på teve

som heter Historien om Sverige

den visas ikväll på teve

men det går att se den på svt play redan nu

förövrigt så ser vi aldrig via teve längre

utan vi stremar all teve nu förtiden

Men den var mycket bra inspelad

och jag längtar redan till nästa avsnitt

och då kommer vi in till Järnåldern

eller bronstiden

och det var då jag har för mig att det kan ha varit

inspelat från Norberg och nya lapphyttan


jag tycker att jag kan ha sett denna vy

i vinjetten av programmet Hela min bild serie från

Nya lapphyttan kan se här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Norberg

 

Intressant också från programmet som börjar

vid stenåldern hur många olika klimat det har varit på moder jord 

Här uppe i sverige så hade vi sköldpaddor och pelikaner

så långt upp i landet som uppe i ångermanland kusten

och att vi härstammar från ryssland och ukraina 

en gång i tiden

Men mest så var det klimatet som var intressant för mig 

det ska ni veta

det har varit gröna vintrar förr i sverige

långt före smhi och FN varningar  

eller som jag alltid har påstått

klimat kommer och går via olika cyclar på jorden 

Inget vi kan göra något åt 


Intressant också att dom första invånarna i södra sverige

var mörkhyade med blåa ögon 

Medans dom första invånarna i norra sverige var mera lik

oss hur vi ser ut idag 

dom var ursprungligen från ryssland och ukraina 

https://www.svtplay.se/historien-om-sverige

4 kommentarer: