#1003

 Idag så är det eländes elände

Först så har vintern kommit hit nu på riktigt

det har snöat mest hela dagen och ska väl fortsätta

vad jag förstår

Kylan ligger kvar i sitt järn grepp

det verkar bli en riktigt vargar vinter i år

då ska man vara glad och jag är glad och nöjd över

en riktigt vinter 

Om det nu är så att man har råd med en vinter

elen är dyr pellets är dyr 

alltså värmen är dyr

prata med min pellets leverantör idag om priserna

dom rådande priserna

och han sade att det är helt oförsvarligt att ha dessa

höga priser 

pellets lagren är fyllda sedan länge

så det råder ingen brist på pellets

men han som leverantör bestämmer inte över priserna

han bara levererar

den fria marknads ekonomin ni vet

som skulle bli så bra

för då hade vi konsumenter en valfrihet att välja själva

vart vi vill besikta bilen till exempel 

bilprovningen är ett mycket bra exempel

hur det blev med den fria marknaden


alla pratar om el priserna

men dom glömmer pellets priserna 

ingen återbäring på pellets som det är med elen 


Min fru har sjuknat in riktigt rejält idag

få se hur länge jag klarar mig

värk i hela kroppen med feber 

är det någon som har koll på detta vaccin 

om det ger nått skydd egentligen 

eller är det nått vi ska ta bara för att dom säger det 

jag fick covid förra vintern fast jag hade tagit vaccin

 

Vissa modeller av mobilen Huawei 

dom nyare...... som jag har kommer nu bli

bojkottade av bank id

I maj 2024 så slänger dom ut huawei ifrån bank id

skulle tänka mig att det är ifrån modellen p40 och framåt 

såg det idag när jag öppnade min bank id app

att där så stod denna info

Bank ID är det bara vi här i sverige som använder det

eller ! i världen


Tänk att myndigheter och makthavare kan bara göra så här

ostraffat bara att slänga ut en produkt 

och bojkotta den bara för

ja vadå !! 

Huawei verkar vara ett stort hot för vissa

mediamark tyskland säljer Huawei

hela utbudet från dom senaste modellerna

https://www.mediamarkt.de/de/brand/huawei/smartphones-handys 

Tyskland är också med i EU i högsta grad

 men inte här i Sverige

 

såg även nu idag att ransomware blir allt vanligare

för Linux som det är för windows

Linux har ju stått rätt så fria för sånt här

historikst sätt 

men efter allt flera börjar använda sig av Linux 

och framför allt alla dessa Linux server 

runt om i världen

så har nu även Linux blivit ett mål  


Eländes elända dag 

men i morgon blir det bättre




9 kommentarer:

  1. ...I hope that your days will improve.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Tom
      Today it's better :)

      Radera
  2. Man har ju så mycket viktigt i sin smartphone numera, viktigt för att sköta vardagen med, identifikationer, bank, pengar. Jag ser min iPhone mer som ett verktyg för just detta och inte så mycket för att fota eller annat "oväsentligt". Därför kan jag känna att säkerheten är det absolut viktigaste. En smartphone med bra säkerhetsuppdateringar under hela livslängden är viktigt. Nu vet jag inte riktigt vad detta gäller med Huawei, men säkerheten är ju ganska viktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det hänger på säkerheten så är alla android mobiler osäkra
      Min Huawei får varje månad uppdatering som vilken android mobil som helst
      nej jag tror att det är detta bråket mellan huawei och usa som ligger bakom det hela
      alltså det är inte okej att sända data till kina
      men till google och usa så går det bra
      alla mobiler sänder ju data till sitt modershem det är det jag menar
      och google är en stor info hämtare som även facebook och instagram är
      Min modell av huawei är ju bojkottad av google sedan den kom ut på marknaden det hände när den fick 5g
      Huawei har sitt egna app gallery med bland annat swich och bank id
      för dessa appar är inte bundna till google
      därför så blev jag lite tagen på sängen när bank id gör så här
      men sista ordet är kanske inte sagt
      Om jag ska byta märke så kommer det bli en annan kina mobil
      för jag tycker dom är bäst på just mobil foto
      Tack Tony för dina synpunkter om detta

      Radera
    2. Tack för info om detta.

      Radera
  3. You do well with the bird portrait! The plumage is sharp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much roentare
      That day the weather was really cold
      It might show in the photo

      Radera
  4. I hope you have some success with your phone and banking situation. Sometimes the ussues like these cause a headaches.
    Nice bird protrait btw.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It created a bad headache on me yesterday :)
      Thank you very much Bill

      Radera