#874

 Efter Skvatterbergets Gruva så körde vi mot

Grangärde Finnmark dom 6 milen

och besökte Bränntjärns Torpet


 https://ekomuseum.se/besoksmalen/branntjarnstorpet/

Torpet är från 1700 talet och är Vår kända poet

och Diktare Dan Andersson Familjehem

Hans farmors farfar bygde Torpet en gång i tiden  

och Dan Andersson hade en stark anknytning till denna plats

Den sista levande som bodde här flyttade ut 1935

Platsen ligger otroligt vackert till 

Långt ut i skogen

Till och med vägen in var smal och dålig 

sista biten får man gå en mindre bit 


Inte långt härifrån så ligger platsen Kestina



och det visade sig att jag har ju varit här i kestina ett par gånger

tidigare men jag hade missat helt Bränntjärnstorpet då 

Kestina ni vet där Ragnar bodde
den gamla skogsarbetaren

Filmen som gick på svt fick titeln Gubben i stugan 

är filmat här ifrån

Filmen är egentligen rätt så internationell av sig

eftersom det inte sägs ett ord i filmen

annat en gång när Ragnar svarar i telefonen

Filmen kan ses här

https://www.svtplay.se/video/e559p7e/gubben-i-stugan-1 


Så det blev en väldigt trevlig tur igår 

trotts att vi färdas igenom tunga regn och tunga regn tunga skyar

och vi besökta loppisar på vägen fram 

Frugan måste väl också få lite roligt 

Mindre roligt tycker jag

det är alla Epa fordon och husbilar som ligger i vägen

Epa forden kan ligga och blockera vägarna

för andra och husbilerna ligger och slickar mitt linjen

och vägrar att se i backspegeln bakåt 


Bussar timmerbilar och lastbilar och husvagnar då 

nej jag ser inte samma problem med dom 

vet inte om det är yrkesmässiga förare av dom

som det beror på men dom flyter på tycker jag

Nu så åkte vi mest på grusvägar

men vägen mellan Borlänge och Ludika

är 1-2 fil fält så där kan det bli trubbel 

på enkel filen 


Man ska inte dra på om man har blå ljus bakom sig

på enkel fil vägarna med vajer räcke  

men det gjorde jag en gång en höst

just på denna sträcka mellan Borlänge och Ludvika

jag hade vart på en foto träff i Orsa och var på väg hem

sent en natt och få fick se blå ljus i backspegeln

jag han komma in på den långa sträckan med en fil bara

och blå ljuset hade jag som slickade mig där bak på bilen

så jag tog beslutet att gasa på

jag kom upp i en rejäl hastighet långt över som var lagligt

och vi var själva på vägen blå ljuset och jag 

så fort det blev 2 filer så körde blå ljuset om mig

och jag hade trott att det var ambulansen hela tiden

men det visade sig att det var en polis bil som hade bråttom

men den fortsatte i hög fart mot Ludvika hållet 


Dessa låg budgeterade vägar med vajer räcke kan ställa till

med mycket problem

är det inte epa fordon så är det blå ljus personal 

som vill fram i tid 


Men det gick bra i alla fall

och vi hade en mycket trevlig dag igår

och mina bilder från igår finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Br%C3%A4nntj%C3%A4rns%20torpet%20och%20kestina 

10 kommentarer: