#506

 Nu har vi fått en ny regering i Sverige

på rekord tid denna gång 

Lite efter drygt 2 veckor så var det klart

Mot hur det var för 4 år sedan

då tog det 3 månader drygt 

Och jag tror detta kommer att bli jätte bra

för sverige 

Trots att jag är kommunist så tycker jag att denna höger

styrda regering kommer att bli bra 

det kommer att bli mer av mindre daltande

och mera lag och ordning 

och billigare bensin och diesel 

och billigare el 

ja allt kommer att bli billigare och bättre

ja så lät det före valet 

men blir det så då !!

ja det får framtiden utvisa som det heter.


Är jag kommunist också 

ja enligt ett test så är jag det 

för jag vill ha det mesta statligt 

all denna kärnverkverksamhet

som skola sjukvård el telefon

väg och tåg och även banker

jo jag vill att det ska drivas av staten 

och även enskilda stora företag

 

varför ska en chef ha en högre lön än en anställd arbetare för

då det är arbetaren som göder chefens lön

utan arbetare = ingen lön för chefen 

men en chef har ansvar

det har ingen arbetare

Eller !!

 

Nu är det det kapetalet som styr allt 

den förra regeringen och även den nya

 säger hela tiden att det är putins fel

och att det är putin priser  som gäller i sverige 

det som har gjort denna urspårning av höga priser

och inflation är resterna av covid 

Jo jag tror det 

Undrar hur mycket miljarder det gick ut till alla företag

i form av stöd pengar

Trots att det var företag som gick i vinst av 12 miljarder

så fick dom stöd i miljon belopp från statens krono kassa

nu ska det betalas tillbaka 

men inte av företagen

utan från oss på golvet 

vi har haft en oansvarig regering som har lagt ner

kärnkraften utan att vi har haft en backup

från någon annan el källa 

och nu så är vi där denna vinter så kommer många

vanliga människor besöka våra kyrkor

för att få sig ett mål mat i sig 

och detta sker år 2022 

alltså inte under 1940 talet under krigs åren

eller från medeltiden

utan nu är 2022 snart 2023

så sker detta 


Tänk om vårt vattenfall hade varit som det var en gång

så lätt det hade varit att kontakta dom 

vi hade en station här i byn och huvud kontoret låg

i ramnäs för denna del av landet 

bara några mil bort 

ville man ha kontakt med dom då 

antigen åkte man ut till långviken där dom fanns

här i byn en gång i tiden

eller så ringda man till ramnäs 

 

Idag så kan man få vänta upp till 4 timmar i telefon kö 

om man försöker att ringa vattenfall 

och epost till dom ja det är en vänte tid på 2 veckor av svar 

jag vet detta !! jag har själv vart med om det

 

I maj/juni så skulle vår el mätare bytas ut till en ny

vi var hemma denna dag som bytet skulle ske

 men ingen kom !

vattenfall hade hyrt in en firma som skulle byta ut el mätaren 

så det var inte vattenfall själva som kom

eller skulle komma

för vattenfall har mycket få riktiga vattenfallare kvar i sitt bolag

det mesta jobb läggs ut på 2 och 3 och 4 part

för att vattenfall ska spara pengar 

och det är samma på telia eller på vägverket eller på järnvägen

eller på nått annat före detta statligt bolag 

 

För cirka 2 veckor sedan så ringde det i mobilen min på jobbet

det var ifrån vattenfall

dom ville komma in i huset och byta ut min el mätare 

det som skulle ha gjorts i maj månad av ett privat företag 

Nu var det riktiga vattenfall som kom med bil och kläder 

jag talade om hur det hade gått till och han bara ruska på huvudet

och jag fråga varför gör vattenfall så här

dom ska spara pengar sa han 

därför så lägger dom ut jobb på privata aktörer 

han bytte ut min el mätare

dels så åkte han runt och åtgärda alla fel som hade blivit

på alla dom andra el mätare som det privata företaget hade gjort

jag har svårt med att förstå att vattenfall kunde tjäna några pengar på det när man får göra jobbet 2 gånger 


Ny elmätare toppen tänkte jag nu så kanske fakturorna

börja komma in snart då på mina sidor på vattenfall

hemsida

den sista som man ser där är ifrån juli månad

av pris av 933 kronor och som är betald då

men efter juli så ser man inget mer och det var då jag fick vänta

i 4 timmar i telefon kö och ca 2 veckor på ett svar

från deras e-mail

 

Idag så kom den första fakturan ifrån den nya el mätaren

jippi tänkte jag nu är vi i fas igen 

tills jag såg beloppet

7,200 kronor ska in

okej vart vart vi dom pengarna från tänkte jag 

för dom övriga räkningarna slutar ju inte att komma för det 

vårt el avtal går ut den 2 november i år

just nu så ligger vi på 79 öre kilowatten 

sedan så lägger vi oss på rörligt avtal 

så dessa 7,200 kronor ja jag får inte ihop det 

det är ju ett eftersläp av 6 månader typ

trots att vi har betalt den senaste den sista juli i år

av 933 kronor 

ja frugan som är ledig i morgon får sitta

i telefon kö i 4 timmar i morgon och försöka att reda ut detta


Det kommer att bli en mörk höst och vinter med allt vad detta medför i sverige

nedsläckta gator och torg kommer att bli farliga platser

för rån och inbrott och värsta fall våldtäkter och överfall 


6 kommentarer:

  1. ...I hope that the new government does a good job for the people.

    SvaraRadera
  2. Sounds like drastic times are here. Our bills are going up every day but the government is trying to help the people out with money to help in lowering the electricity rates and the higher food prices.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Bill
      I am worried about a very hard winter for many people even for us
      expensive electricity prices and food

      Radera
  3. I am worried about my country, this are going to sh*t here really fast :-(

    SvaraRadera