#497

 

Vid denna tidpunkt på året så pågår älg jakten 

och vid denna tidpunkt så fotade jag denna bild för några år sedan

i en tidig morgon

jag stod vid ett fält och fotade ut över det

då denna skogens konung kom fram från 

björk skogen



Olyckor sker nästan varje år

det är alltid någon som blir skjuten av misstag 

och det är nog frågan om 

om det inte ska bli någon form av en åldersgräns för att bära ett

vapen vart fall en strängare och hårdare kontroll 

av jakt folket 

Jag kommer ihåg ett år då jag följde med min dotter ut till skogen

för att hon skulle begrava sin katt som hade blivit avliden
mötte då på en jägare under älg jakten i skogen

efter en skogsväg att vi skulle inte vara där just då 

för det pågår älg jakt med skarpa skott  

och jag sade då åt denna man så här

att ser du inte skillnad på en människa och en älg

ja då ska du inte bära ett jakt vapen !

vi begravde hennes katt och åkte sedan vidare  

 

Jag är inte i mot jakt i lagens ordning 

men för min egen del så får dom helst ställa in

älg jakten under flera år tid

så älg stammen för åter hämta sig igen 

för nu så är det brist på älg

så här lite älg har vart fall jag inte sett på länge 

Jag bedömmer att älg jakten har gått för långt

under flera års tid och det har skjutits allt för mycket älg

och framför allt älg kalvar  

stora skogsbolag vill inte ha någon älg på sina marker

för dom äter upp all deras skog 

så heter det inte utåt men så tänker dom 

 

Finns mycket att ta upp av detta

men jag avråder att låta bli !  


 kl 20,07 så gick våran ÖB ut och sade

att det råder skarpt läge i sverige nu ikväll

ett 40 tal ledare av svenska myndigheter skulle samlas

för i händelse av ett krig  

jag ska snart se nyheterna nu på tv för att se

om det är sant eller om det är nått som kvällspressen

bara har missförstått 

6 kommentarer:

  1. ...Mikael, these are beautiful.

    SvaraRadera
  2. Where there are hunters unfortunately there are victims. I remember reading about a woman who was wearing a high vis vest and she was hanging out her laundry. A hunter shot her because he thought it was a moose. Sad and tragic.
    I like the image of the moose, very nice, Mikael.

    SvaraRadera
  3. I am against hunting personally. Yes indeed if you cannot tell the difference between a moose and human then no guns!

    Great photos. And nice that you took the cat to bury. I have 3 cats and love them more than anything else on this Earth!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks
      My daughter also loves her cat very much

      Radera