#494

 Idag så åkte jag ut för att leta efter lite svamp

för kvälls maten

Det blev en varsin hamburger tallrik

Det funkar alltid

Åkte till Riddarhyttan och Bastnäs 

Med mig så hade jag 2 objektiv som är värdelösa

Inte för mig

Men en fotograf skulle aldrig använda dom
Ett kerlee objektiv 35 mm och F tal 1,2

och ett Phenix 70-210 F tal 4,0 

Bägge två billiga kina objektiv av ny skick

eftersom jag inte har använt mig så mycket av dom


Jag skulle hämta lite svamp till maten ja

ja det blev väldigt lite svamp

jag tog dom bara som jag gick förbi 

jag letade inte så värst mycket efter svampen 

jag letade annat i stället

Det rör sig VARG igen i Riddarhyttan

eller kring runt

Ett varg revir är stort 

Men det är ju bara så att det är inget nytt

Vargen finns här både idag och i morgon 

Den har inte kommit nu bara så där 

men enligt facebook på en lokalsida här

så är folk rädda här omkring 

och vad bra då tänkte jag då finns det svamp i skogen

för att folk är rädda för att gå i skogen för vargen 

eller vargarna

Man kan vara rädd för mycket

det kan komma en komet från himlen nu i natt 

och jag har full respekt för dom som är rädda

Men det måste vara jobbigt för dom att vara rädd hela tiden 

Vargen kan plocka en älg då och då

en per vecka säger dom i snitt

men att ge sig på en människa 

Dom löper till skogs så fort dom känner av en människa 

så man ska ha en väldigt tur (eller otur) om man ska springa på en varg 

i skogen bara så där 

jag har dock sett dom från bilen en gång 

det var vackert att se 


 och inte har jag fått hem något grus än heller 

Hoppas att det kommer före snön 

så jag får plana ut gården 

Mina bilder från dagen ligger i detta album

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2022-10-08/


6 kommentarer:

  1. Honestly, 35mm f1.2 is hard to use. For that lens design, nothing is sharp until f2. I prefer Voigtlander version that gives me the best bokeh wide open. With that zoom, the issue is purple fringing that is so bad with the aperture stopping down to f11 even

    SvaraRadera
    Svar
    1. It's a manual lens so it can sometimes be difficult to find focus if you see a little poorly like I do
      have a samyng 85mm f1.4 also the same where an incredible sharpness on these china lenses

      Radera
  2. I enjoy taking photos of mushrooms though only know 2 that are safe to eat...Oysters and Dryad's Saddle. I really need to do my research on them!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I only pick chanterelles that I am sure of
      but they can be difficult to find
      they are yellow like the leaves in the forest

      Radera
  3. ...I hope that you get your work done before winter.

    SvaraRadera