#389

 Längesedan nu för mig då jag såg älg i skogen

Ja i princip inga djur alls ser jag längre

var ut några gånger nu i sommar i maj och juni månad

men tröttnade tillslut då jag inte såg några djur

Nu är ja ju inte en djur fotograf i första hand 

Men ser jag några klart jag försöker att få med mig en bild hem 

Orsaken till det fattiga djur livet vet jag inte

jag kan bara gissa mig fram 

En del säger att det är vår varg som har tagit all älg 

Men jag har svårt att tänka mig det 

då i så fall skulle vår varg vara stora som monster

om dom har ätit upp all älg 

klart att en varg tar en älg då och då 

det är lika klart som att vi människor går till affären och köper

oss med oss hem kött från disken 

Utan vad jag kan tro det är att det har vart en för allt

hård älg jakt i för många år nu 

Det har ju vart i princip helt lagligt att få fälla så många älg kalvar

som det bara går 

av skogsbolagen för älg käkar upp

skogsbolagen skog och plantor 

och det kostar pengar för mark ägaren i form av skog

men vad ska då älgen leva på då !


såg ett natur program från afrika för kanske ett år sedan nu

det handlade om en park vakt som vaktade dom sista 

Nos hörningarna av en speciell art 

han menade att människan på jorden är den värsta av dom alla

Människan ska bara ro åt sig av allt 

Människan ska bara äga och ha allt

dessa ord från han det tog jag åt mig

 






6 kommentarer:

  1. Wonderful shots of the moose and deer. Occasionally we see deer here but I've not seen a moose.

    SvaraRadera
  2. ...I have never seen a moose in the wild, perhaps some day.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I've seen a lot but now it was a long time ago
      Thanks Tom

      Radera
  3. Excellent captures--- I think more animals are moving to cities. My old haunts in San Francisco are filled with coyotes, raccoons, parrots, even the occasional fox. When I was growing up in the suburbs I never saw a wild turkey. Now they are gathering in flocks large enough to be a nuisance. Now that we live in the "Country" we are used to seeing more animals-- or things the animals leave behind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks Bill
      I see a lot of nature shows from North America on the TV and I've seen that there can be problems when bears come into the cities where
      But it's good park rangers who get the bear off without having to shoot it.

      Radera