#1067

 Hur jag upplever den svenska vården

så här i efterhand !

 

I fredags så var vi till vårdcentralen i Fagersta

efter att min fru har mått dåligt ett bra tag

Hon har sökt för detta ja jag vet inte hur länge nu faktiskt

men det är bra länge nu

och vad det handlar om det är tarmfickor 

hon har fått som råd att åka hem och äta flytande föda

tills dom värsta smärtorna går över i buken 

så ja inget mer en det så var det bara

samma i fredags så var det dags igen

febrig och ont i magen så åkte vi till vårdcentralen....... igen

Denna gång så fick hon att dom tog en sänka på henne

och den var skyhög

blev så att vi fick åka till västerås lasarett för vidare undersökning

och det gjorde vi 


 

Här så var allt frid och fröjd 

personalen var på hugget och tog henne på allvar 

med prover och ekg

sedan så rullade sängen ut härifrån och hon blev liggande

i en korridor tillsammans med flera andra 

granne med en kvinna som hade misstänkt blindtarm 

 

ja sen hände det inte så mycket mera vi låg bara där

helt bort glömda kändes det som

det var liksom ingen som kom förbi och tala om vad det är som händer 

och vad det kommer att hända 

utan vi låg bara där

och jag som besökare fick en klapp stol att sitta på av trä

jag kallade dem för diskbråcks stolen för den var otroligt

obekväm att sitta på allt för länge

 

ja efter 3 timmars väntan på ingenting så gick jag till

expedionen och frågade dom där vad det är som händer

och vad som ska hända

ja det vista dom inte det är läkaren som avgör fick jag tillsvar 

ja hur länge tar det fråga jag

ja vi brukar säga att väntetiden är mellan 15 minuter

och 15 timmar 

ja sa nått tillbaka till dom

sedan så gick jag därifrån till min fru igen

där så talade jag om att vi kan få vänta i 15 timmar om det vill sig illa

15 timmar skrek min fru

samtidigt så hade min frus granne hört det

hon med den misstänkta blindtarmen  

aldrig att jag ligger kvar här i min ensamhet

nu går jag sa hon till oss 

jag titta på min fru och hon började också att tvivla 

men så sjuk är jag väl inte sa hon till mig

nej vi åker vi med sa hon till mig

blir det värre får vi väl åka in igen sa hon

men 15 timmar aldrig i livet sa hon 

 

Nu i natt så ringde det i min frus mobil kl 02,00

ett okänt nummer

men det visade sig att det var ifrån västerås lasarett

min fru ringde upp det numret igen nu på förmidagen 

och dom sa att hon måste komma tillbaka till lasarettet igen

med omedelbar verkan 

 

vi tog oss en frukost att åkte i väg igen

samma visa igen 

ta nummerlapp och sitta ner och vänta på akuten

sen gick allt rätt så fort

prover togs och prover skickas iväg

nya läkare kom och gick 

och efter röntgen svar så har hon en sprucken tarmficka

nu så får hon var 6 timme antibiotika på dropp 

och ska så fortsätta tills det ordnar upp sig 

blir det inte så blir det opration 

Jag tänkte på det när dom hörde av sig klockan två på natten via telefon

ifrån akuten

då var det nog hennes tid om vi hade vart kvar på sjukhuset 

men dom insåg att vi inte var kvar längre

denna gång gick det fortare när vi var ner en andra gång

nu så tog det bara drygt 3 timmar innan allt var klart

och vi fick reda på att hon blir inlagd under observation 

hon kommer att få nästa dos antibiotika nu inatt kl 03,00

det är den tredje dosen 

så hoppas att det kan ta dö på alla bakterier så det kan få en

chans att läka igen 

 

Nu är ju detta som jag ser på saken hur det fungerar i sjukvården 

kan ses på andra platser som mycket bättre

vad vet jag 

Men alla bara pratar om krig ukraina och nato och putin hit och putin dit

klimat värme rekord sommar rekord världen går under av det  

i regerings ställning och allmänt

men inget om att svensk sjukvård och äldre vård ska bli bättre 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar