Hur jag upplever den svenska vården
så här i efterhand !
efter att min fru har mått dåligt ett bra tag
Hon har sökt för detta ja jag vet inte hur länge nu faktiskt
men det är bra länge nu
och vad det handlar om det är tarmfickor
hon har fått som råd att åka hem och äta flytande föda
tills dom värsta smärtorna går över i buken
så ja inget mer en det så var det bara
samma i fredags så var det dags igen
febrig och ont i magen så åkte vi till vårdcentralen....... igen
Denna gång så fick hon att dom tog en sänka på henne
och den var skyhög
blev så att vi fick åka till västerås lasarett för vidare undersökning
och det gjorde vi
personalen var på hugget och tog henne på allvar
med prover och ekg
sedan så rullade sängen ut härifrån och hon blev liggande
i en korridor tillsammans med flera andra
granne med en kvinna som hade misstänkt blindtarm
ja sen hände det inte så mycket mera vi låg bara där
helt bort glömda kändes det som
det var liksom ingen som kom förbi och tala om vad det är som händer
och vad det kommer att hända
utan vi låg bara där
och jag som besökare fick en klapp stol att sitta på av trä
jag kallade dem för diskbråcks stolen för den var otroligt
obekväm att sitta på allt för länge
ja efter 3 timmars väntan på ingenting så gick jag till
expedionen och frågade dom där vad det är som händer
och vad som ska hända
ja det vista dom inte det är läkaren som avgör fick jag tillsvar
ja hur länge tar det fråga jag
ja vi brukar säga att väntetiden är mellan 15 minuter
och 15 timmar
ja sa nått tillbaka till dom
sedan så gick jag därifrån till min fru igen
där så talade jag om att vi kan få vänta i 15 timmar om det vill sig illa
15 timmar skrek min fru
samtidigt så hade min frus granne hört det
hon med den misstänkta blindtarmen
aldrig att jag ligger kvar här i min ensamhet
nu går jag sa hon till oss
jag titta på min fru och hon började också att tvivla
men så sjuk är jag väl inte sa hon till mig
nej vi åker vi med sa hon till mig
blir det värre får vi väl åka in igen sa hon
men 15 timmar aldrig i livet sa hon
Nu i natt så ringde det i min frus mobil kl 02,00
ett okänt nummer
men det visade sig att det var ifrån västerås lasarett
min fru ringde upp det numret igen nu på förmidagen
och dom sa att hon måste komma tillbaka till lasarettet igen
med omedelbar verkan
vi tog oss en frukost att åkte i väg igen
samma visa igen
ta nummerlapp och sitta ner och vänta på akuten
sen gick allt rätt så fort
prover togs och prover skickas iväg
nya läkare kom och gick
nu så får hon var 6 timme antibiotika på dropp
och ska så fortsätta tills det ordnar upp sig
blir det inte så blir det opration
Jag tänkte på det när dom hörde av sig klockan två på natten via telefon
ifrån akuten
då var det nog hennes tid om vi hade vart kvar på sjukhuset
men dom insåg att vi inte var kvar längre
denna gång gick det fortare när vi var ner en andra gång
nu så tog det bara drygt 3 timmar innan allt var klart
och vi fick reda på att hon blir inlagd under observation
hon kommer att få nästa dos antibiotika nu inatt kl 03,00
det är den tredje dosen
så hoppas att det kan ta dö på alla bakterier så det kan få en
chans att läka igen
Nu är ju detta som jag ser på saken hur det fungerar i sjukvården
kan ses på andra platser som mycket bättre
vad vet jag
Men alla bara pratar om krig ukraina och nato och putin hit och putin dit
klimat värme rekord sommar rekord världen går under av det
i regerings ställning och allmänt
men inget om att svensk sjukvård och äldre vård ska bli bättre



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar