#1059

 Jag har varit lite osynligt under helgen

och det beror på att jag har jobbat med bilder

jag har länge unviket att ta upp ett album

eller en mapp som heter Bastnäs i mitt förråd av bilder

det var så att jag hade lagt upp alla bilder

i ett och samma album ifrån bastnäs

Men bastnäs består av bastnäs högfors och högforsbäcken

och storgruvan med flera

nu så har jag sorterat upp alla dessa bilder och lagt dom i rätt ordning 

det tog sin lilla tid ska ni veta

och kvar så blev det omkring 310 bilder från Bastnäs

det kunde ha blivit lite mindre bilder fick jag se sen

ifrån bastnäs många går i repris fick jag se

men nu är det gjort och så får det bli

 

Bastnäs fick mitt intresse 2010 på sommaren 

efter jag hade pratat och besökt min vän och mentor och släkting

klas i riddarhyttan 

Han bodde i den lilla röda stuga vid bäcka gruvan 

och var gruvan under hela sitt liv 

2010 ja då var det första gången som jag var hit och fotade

annars så var jag här sedan barns ben och lekte

senare så åkte jag moped här i 10 års åldern 

bland varphögar och stenar 

man kom hit genom skogen ifrån bäcka

på skogs stigar 


Bastnäs fältet ska vara en av dom rikaste miniral platserna

i världen 

men för få att det ska vara lönsamt för brytning 

Här så står även det gamla Hakspelet kvar

från 1860 talet

och ska vara det enda i världen som står kvar på sin

plats där det har stått sedan det bygdes 


Bastnäs består ju inte bara av gamla gruvor och gruvhål

ifrån 1600 talet 

utan det är även en vacker natur runt omkring 

och det är väl det med som jag vill visa att ett gruvfält

kan även vara vackert också

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Riddarhyttan/Bastn%C3%A4s/
 

Nu så har jag blivit så bild blind av mig när jag har

tittat på bilder hela helgen

så nu vill jag inte se bilder på ett tag 

men det går snabbt över


8 kommentarer:

  1. ...Mikael, you sure have been busy with this beautiful album!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      Yes, it was a lot of work for me

      Radera
  2. Natur pur, einfach nur wunderschön. LG Romy

    SvaraRadera
  3. The green moss and the forest pic really stands out

    SvaraRadera
  4. Ahora nos obsequias, con esos buenoa trabajos.
    Un abrazo.

    SvaraRadera