#946

 Idag men för 10 år sedan

så var jag i dom södra delarna av hembygden

Besökte en kvarn

och en smedja

Hos kvarnen så åkte jag upp till en stor herrgård

och knackade på en sido dörr där

personal ingången 

och fråga godset om jag fick tillåtelse att besöka kvarnen 

Gods herren var inte hemma utan han var på

Älg jakt för stunden

Dom kontakta han via mobil och fick som svar

att allt var okej för ett besök i kvarnen 

så jag fick låna nyckeln till kvarnen


Vidare nästa mål blev Ramsberg

och till Lasse-maja land 

där så besökta jag en smedja

men likadant här

Fick knacka på dörren till herrgården

för att fråga om tillåtelse till smedjan 

och det fick jag tillslut

för det tog en en lång tid innan herrgårds folket ville öppna

dörren för mig 

Vidare till djupdalen för att få en vägvisare med mig

och som visade mig marken där

Lasse maja blev född en gång i tiden

slutet av 1700 talet 















8 kommentarer:

  1. Nice captures of the mill and forge. I enjoy seeing the old equipment and building.

    SvaraRadera
  2. The series give me an apocalypse kind of feel.

    SvaraRadera
  3. ...it's wonderful that you were able to see the interior! Thanks for showing me around.

    SvaraRadera
  4. Very well documented! Great pictures.

    SvaraRadera