#811

 

Senaste gången jag var på denna bilfirma

Ja då kom jag hem med en Saab för ca 3 år sedan

Idag efter jag hade varit på röntgen för mitt knä

så åkte jag in en snabbis på bilfirman och kolla runt

personalen där är väldigt trevliga och tillmötesgående

självklart tänker ni 

dom vill ju sälja bilar

Men det är inte så 

dom är bara trevliga av sig 

med eller utan bilköp för dagen

Men någon annan bil har jag svårt att tänka mig just nu

då jag snart om några år blir heltids anställd 

på pension myndigheten 

då får man leva på kalvsylta och rödbetssallad 

och det är ju inte fel det

det är ju gott

åter hemma igen och jag tog mig tid för bilen

ni vet ljudet jag har ifrån haldexen på saaben

Tänk att saab 9000 kunde ha haft haldex på sina bilar

redan på slutet av 1990 talet

närmare bestämt 1998

Men så blev det inte'

Men jag har inte gett upp med min haldex heller

så idag så tömde jag ut all olja ifrån slutväxeln

för att kontrolera efter matriell i oljan

som kommer ifrån ett skuret lager till exempel

sånt sammlar sig i botten och på oljepluggens tapp


 

men oljan såg hur bra som helst ut

och även oljepluggen tapp helt ren ifrån rester



fiskade med en magnet penna till och med

men ingenting

då finns det hopp av haldexen att den går att fixa


pumpa i ny olja i huset 


 och satt ihop det igen 

nu är det bara diffen kvar att byta på

det är en annan olja och en dyr olja

runt 1000 kr med filter kostar den 

men det är det som är kvar

om den fortfarande skorrar vid iväg körning

med vinklande hjul då efteråt

ja då vet jag inte vad det kan vara för fel


 När jag ändå var i humör att fixa med bilen 

så slet jag bort dörr sidan med på bilen

för att kunna fixa ett konstigt fel på ytterbackspegeln

den lever sitt egna liv 

den börjar att gå och ställer sig i ändläget och hackar

under körning

kanske har fått ett virus i bilens dator ;-)


men fast jag har saab verkstads bok på datorn 

så kunde jag inte förstå varför

det är en modul som styr allt detta så klart

vad annars

hela bilarna är ju uppbygda av datorer idag 

Men jag gjorde en fuling i stället

jag kopplade ur spegelns el 

nu så står spegeln still 

och det är huvudsaken

en modul ska inskaffas på retur bil 


svaret på röntgen ja det kommer väl om en månad eller så

det är semester tider nu

så nu får man vänta med att bli sjuk tills hösten 

 

kvinnan på sjukhuset i receptionen tyckte jag var gammal 

jag hetta (som jag brukar) till och fråga

vad i helv,,,,te är detta för diskrimening 

jo hon ville ha mitt mobila nummer för eventuella

kontakter fram över

det kan ju vara bra för dig som är gammal sade hon till mig 

 

Nu så har dom börjat att gräva runt här i byn 

dom håller nu på att laga alla vatten läckor på kommun

och vart efter så hittar dom på nya läckor

ni vet vi har ju fått vatten förbud

så vi får inte tvätta bilen om dagarna hemma

och knappt duscha 

men det är ju inte där som vattnet försvinner

Nu så har dom äntligen kommit på

att det är nog för att vi har så många läckor på

kommunen mark

4 kommentarer:

  1. ...I drive a 13 year old SUV and have no plans to buy a new one.

    SvaraRadera
  2. Ja det kan vara mycket fix med bilar.

    SvaraRadera