#807

 Igår så var jag och tittade på starten av

Myrbergs rallyt i Norberg

Starten gick mellan 09,00 och 11,00 

Jag var kvar till 10,00

Sedan så orkade jag inte av mera av alla mygg och knott 

Svt var där och filmade lite och det kan ses här

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/myrbergsrallyt-slog-rekord-i-hetta-det-ar-korsdrag-som-galler

Och mina bilder kan ses här 

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Myrbergs%20Rallyt%202023 



På vägen hem så tvätta jag bilen på ett ovanligt sätt

för att vara mig

jag brukar hand tvätta bilen i vanliga fall

men eftersom det råder vatten förbud här i byn

så får man inte vattna eller tvätta bilen hemma 

Helst så ska man inte heller duscha eller gå på toaltten 

eller tvätta eller diska 

Blom växter ska man gräva upp buskar och träd och ställa i skuggan 

och flytta vart efter solen rör på sig

eller om det är jorden som rör sig !



Ja det råder väl delade meningar här i byn om vatten förbud 

vart efter vi ska stänga av vattnet när vi borstar tänder eller löddrar in håret

i badrummet

så har vi och har vatten läckor här i byn sedan länge 

man kan tycka att dessa läckor är mer prio på dom

 


sedan så måste jag säga att jag har en enorm otur med mina 2 senaste bilar 

först volvon xc70

den kostade jag på men ny kardan och vinkelväxel driv axlar

och mycket mer

sedan så orkade jag inte längre med den jag gick i konkurs


Nu saaben som också är 4 hjulsdriven 

en ny kardan blev monterad på den i oktober efter som den gamla

hade gått sönder

Men nu är det också dags för slutväxeln på saaben 

en kostnad på 30,000 om jag beställer en ny 

 

jag har en reserv i källaren en som jag inte vet status på

jag vet bara att den inte fungerar som den ska

börja med den igår kväll och plocka med den 

och jag vet att dessa slutväxlar lägger av om dom blir allt för smutsiga

i olje huset då tappar dom olje tryck och ventilerna slutar att fungera

denna reserv var väldigt smutsig och ventil paketet likaså 

jag vet inte om det är samma på den som sitter på bilen

helt klart är att rent teknikst så fungerar slutväxeln

den är inte slut i själva pinjong lagret som det var på volvon

så det är ju en tröst vart fall 


Men jag har inte 30,000 tusen på konto som ligger och skräpar 

och vad får man för en annan bil för 30,000

är den fel fri !

ja det är mycket tankar i mitt huvud just nu lagom till semestern 

man kanske ska gå och Leasa en elbil :-)


13 kommentarer:

  1. ...thanks for taking my along to see the Myrberg Rally 2023!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      I'm glad you liked it

      Radera
  2. Blir det mer problem med äldre 4-hjulsdrivna bilar med de drivande delarna än vanliga tvåhjulsdrivna? Jag har i mitt minne några av dina krånglande bilar inför eller under semesterresor. Hoppas du fixar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4 hjulsdriva fordon är mer avancerade än fram/bak bilar
      det är mer massa i drivlinan
      bakaxlar och diffar från haldex verkar inte ha en allt för lång livstid
      20,000 mil då är dom slut verkar det som
      Tack Tony

      Radera
  3. Wonderful photos. Best of luck in getting the problem fixed.

    SvaraRadera
  4. I enjoy the abstract photos you posted. The rustic engine looks hot too.

    SvaraRadera
  5. I know I'm getting old--- I can tell you what almost all of the cars are-- some of them by year as well. On this page, I love the third picture.

    SvaraRadera
  6. Desgraciadamente , el agua escasea, por falta de lluvia.

    Un abrazo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, it is, but now we have had a lot of rain for a day now
      Hope for the better
      Thank you very much Ventana

      Radera