#46

 Updaterat album


från -20 grader kallt till 10+ varmt

det blir delta värdet 30

vi hade kallt i en längre period -15-18 till -20

nu så har det slagit om till vår värme igen

och igår så låg tempen på +10 

varmt å skönt

efter jag hade gjort en insatts på jobbet mitt

mellan halv sex till kl elva igår lördag 

så bestämda jag mig för att åka ut och foto 

efter jobbet

men vart ska jag åka

jag har i stort sätt utforskat det mesta här hemma 

tänkte jag åker till kopparverket i riddarhyttan 

det blir enklast så 

för att just kolla om det var någon is kvar efter köld perioden 

och lite var det kvar 

men nu till veckan som kommer

jul veckan alltså

så kommer det bli kallt igen under hela veckan

och snö är också på ingående 

kanske att vintern perioden är på gång nu på riktigt 

vid minus 10 och lägre så är det en perfekt kyla

om man bor i ett trähus med värme panna

en riktig värme panna 

alltså ingen pump panna 

då går det åt minst med pellets och man går barfota

 inomhus utan att frysa

Bilder från gårdagens besök finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Kopparverket


efter besöket i kopparverket så besökte jag

mina förfäders plats

det ligger bara ett stenkast från kopparverket

jag var dit och tände ett ljus 

och jag placerade det på den gamla vedspisen 

som jag brukar göra vid denna tidpunkt på året 

och jag städa upp lite runt området

plocka bort nedfallna grenar och lite sånt

det var även här som det myntande ordet

kom ifrån till mig då jag var liten

mina förfäder sade

att jag aldrig ska glömma vart vi kom ifrån en gång

alltså enkla och inga märkvärdiga personer av sig

och arbetarklass







4 kommentarer: